Згідно ухвали педагогічної ради №1 від 30.08.2024р. в 2024-2025 н.р. організація життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку здійснюється за освітньою програмою для дітей старшого дошкільного віку «Дитина», що орієнтована на щоденне опрацювання пізнавальних та особистісних проблем, пошук можливих рішень у спільній діяльності, застосування умінь з урахуванням соціальних, міжособистісних і предметних контекстів, постійно змінюваних умов та викликів життя, що забезпечує досягнення взаєморозуміння з оточуючим світом і внутрішню гармонію.
Метою програми «Дитина» є створення у сім’ї і в дошкільному навчальному закладі умов для зростання активної, життєрадісної, творчої особистості, чемної, привітної дитини, що любить і шанує батьків, рідних, свій край, рідну мову, пісню, змалечку прилучається до традицій і звичаїв свого народу, до поваги інших народів, до основних морально-етичних та естетичних цінностей національної і світової культури.
Основні принципи програми «Дитина»: гуманістична спрямованість і психологічна культура навчально-виховного процесу.
Зміст освітньої роботи з дітьми структуровано за принципом інваріантності та варіативності, що дає змогу відійти від традиційної системи зайняти, уможливлює інтеграцію різних видів діяльності та тісно пов’язано з реаліями життя, потребами та інтересами сучасних дітей. Основний акцент зроблено на етично-естетичній складовій освітнього процесу, яка сприяє формування основ ціннісних орієнтацій особистості та її духовного розвитку. Реалізація програмних вимог забезпечить належні умови для зростання здорової, щасливої, самодостатньої, творчої особистості.
Перевірка рівня сформованості життєвих компетентностей дітей старшого дошкільного віку охоплювала наступні питання:
- аналіз рівня засвоєння програмових вимог вихованцями старшого дошкільного віку;
- відповідність рівня знань дітей вимогам Базового компоненту дошкільної освіти, освітньої програми для дітей старшого дошкільного віку «Дитина»;
- відповідність якості навчально-виховного процесу відповідно до потреб сьогодення.
Оцінка рівня засвоєння дітьми програмових вимог проведена на основі систематичних спостережень за освітнім процесом у групі, аналізу діяльності дітей на занятті, результатів предметно-практичної діяльності у повсякденному житті дошкільників.
Вся освітня робота проводиться на засвоєння знань дітьми відповідно вимог Базового компонента дошкільної освіти, освітньої програми для дітей старшого дошкільного віку «Дитина», методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку та інших нормативних документів в галузі дошкільної освіти. Високий рівень організації роботи сприяє засвоєнню дітьми програмового матеріалу, формує готовність дітей до систематичного навчання та шкільного життя.
При підготовці дітей до навчання в школі забезпечується єдність виховання та навчання, реалізуються вікові можливості дітей через різні види діяльності – гру, спілкування, малювання, конструювання, музичну діяльність, що надають дошкільникам усі умови для кращої самореалізації.
Розглянемо детальніше результати опанування тем програми «Дитина».
Результати моніторингового вивчення
в старшій групі “Капітошка» свідчать:
| № з/п | Освітні лінії | Початковий рівень | Середній рівень | Достатній рівень | Високий рівень | ||||
| % | К-сть дітей
|
% | К-сть дітей
|
% | К-сть дітей | % | К-сть дітей
|
||
| 1 | «Особистість дитини» | 69 | 9 | 30 | 4 | ||||
| 2 | «Дитина в соціумі» | 38 | 5 | 30 | 4 | 23 | 3 | ||
| 3 | «Дитина в природному довкіллі» | 15 | 2 | 46 | 6 | 38 | 5 | ||
| 4 | «Дитина у світі культури
мистецтва» |
15 | 2 | 38 | 5 | 46 | 6 | ||
| 5 | «Гра дитини» | 7 | 1 | 69 | 9 | 23 | 3 | ||
| 6 | «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
|
7 | 1 | 30 | 4 | 38 | 5 | 23 | 3 |
| 7 | «Мовлення дитини» | 23 | 3 | 53 | 7 | 23 | 3 | ||
Освітній напрям «Особистість дитини»
Здоров’язбережувальна компетентність
- Діти мають уявлення про статеву приналежність, ставляться з повагою до протилежної статі.
- Мають елементарну уяву про будову тіла й основні функції організму, діти розуміють призначення різних органів, правильно відповідають на запитання.
- Позитивно сприймають всі правил здоров’язбережувальної поведінки; виявляють позитивне ставлення до оздоровчих традицій.
- Діти самостійно дотримуваються правил безпечної поведінки. Діти розрізняють у поняттях «безпечне» та «небезпечне», відповідають впевнено і правильно, рідко помиляються.
- Діти розуміють, важливість правильного харчування для здоров’я та розвитку людини. Самостійно дотримуються культури харчування.
- Діти вміють правильно користуються виделкою, серветкою. Діти їдять охайно, мають розвинуті навички особистої гігієни. Але дітям потрібно інколи нагадувати про важливість дотримання правильної постави.
- Діти залюбки беруть участь у іграх із використанням дихальних вправ, елементів релаксації, пальчикової гімнастики, тощо
- Діти мають високу активність в іграх, вправах, цікавляться різними видами здоров’язбережувальної діяльності. Самостійно застосовують руховий досвід у повсякденному житті.
Рухова компетентність
- Діти позитивно ставляться до фізкультури, залюбки беруть участь в оздоровчих та фізкультурно-розвивальних заходах, знають багато ігор. Знають багато видів спорту.
- Діти дотримуються правил гри, адекватно реагують на різні ситуації, докладають вольових зусиль у подоланні труднощів.
- На достатньому та високому рівні володіють основними рухами та навичками шикування, впевнено виконують вправи з різних вихідних положень із предметами й без них. Діти самостійно правильно користуються предметами.
Особистісна компетентність
- Діти мають уявлення про існування внутрішнього світу (думки, почуття, бажання, ставлення). Знають чого хочуть (не хочуть); можуть обґрунтувати своє ставлення. Виявляють інтерес до своїх думок, можуть розповісти та вірно назвати стани свого настрою.
- Орієнтуватися в основних емоціях та почуттях, диференціюють добро та зло, намагаються стримувати негативні емоції. Будують дружні взаємини, чітко усвідомлюють наслідки своєї емоційної поведінки для інших.
- Діти можуть установлювати причинно-наслідкові та смислові зв’язки між подіями. Для аргументації рідко потребують допомоги вихователя. Діляться своїми переживаннями, можуть показати виразом обличчя, передати свої почуття мімікою, жестами, словами.
- Добре оперують займенником «Я», вирізняють себе з-поміж інших. Знаходять спільне і відмінне між собою та іншими.
- Діти розуміють, що прізвище, ім’я та по батькові вказують на її належність до роду, родини, індивідуальність.
Освітній напрям «Дитина в соціумі»
Соціально-громадська компетентність
- Діти знають своє ім’я та по батькові, та своїх батьків і родичів.
- Діти логічно й послідовно будуть розповідь про свою сім’ю, описують взаємини між членами родини, розповідають про сімейні традиції, (склад, взаємна турбота, доброзичливі стосунки з братами, сестрами.)
- Діти знають про свої обов’язки, хоча виконують їх з нагадуванням дорослих. За бажанням можуть надати посильну допомогу.
- Діти чітко усвідомлюють ступінь спорідненості членів родини. Розуміють, що родина об’єднує всіх родичів матері та батька.
- Відчувають себе повноцінними членами родини, розраховують на розуміння й захист родичів. Вважають за потрібне бути причетними до всіх родинних справ.
- Діти добре розуміють та намагаються самостійно дотримуватися норм і правил сімейного (родинного) співжиття, рідко потребують допомоги дорослих.
- Діти класифікують людей за професіями, обізнані з їхніми обов’язками, називають їх особливості (робочий одяг, знаряддя праці тощо). Діти усвідомлюють, що потрібно дбайливо ставиться до результатів праці.
- Вміють вирізняти знайомих людей з поміж-інших (друзів, сусідів, працівників закладу), самостійно вітаються з дорослими.
- Діти розуміють, що з «чужими» треба поводитися обачно, хоча недостатньо сформований інстинкт «самозбереження». Дітей можуть звернутися до сторонніх за допомогою.
- Діти мають навички спілкування з іншими. Здатні входити в контакт із різними за віком дітьми.
- Вміють діяти з урахуванням бажань інших дітей, деякі діти мають організаторські здібності, намагаються дотримуватися меж прийнятності поведінки, прагнуть бути бажаними у грі, спілкуванні.
- Діти відчувають межу допустимої поведінки, намагаються уникати гострих суперечок, вміють самостійно порозумітися.
- Діти орієнтуються у принципах спілкування та спільної діяльності з допомогою дорослих. Усвідомлюють значення та функції поняття «група», хоча інколи вибірково налагоджують дружні стосунки із членами групи, готові йти на компроміс
- Діти правильно розуміють цінність дружби. Дотримуються дружніх взаємин із дітьми в групі, усвідомлюють, що дружбою треба дорожити.
- Діти чітко і правильно відповідають на питання, як називається наша держава, про державну символіку, називають столицю. Знають назву свого міста, ознайомленні з його символікою. Знають та називають державні свята.
- Діти правильно розповідають про народні обереги-символи. Знають особливості українського національного одягу, рослинні символи.
- Діти чітко усвідомлюють функції школи, вчителів та учнів, сформована готовність до навчання в школі.
- Чітко усвідомлюють своє місце в соціальному середовищі, вміють поводитися в різних життєвих ситуаціях.
- Активно вживають слова позначення родинних зв’язків. Діти самостійно називають називають власні імена, прізвища друзів. Знають імена та по-батькові вихователів та інших працівників ЗДО.
- Діти самостійно пригадують і розповідають багато казок, легенд. оповідань та віршів про природу та предметний світ.
- Діти диференціюють представників різної статі, знають про взаємини між людьми як представниками різної статі.
- Діти знають назву держави, її столиці, символіку, оперують поняттями «держава», «державна символіка». Діти знають назви гір, назви найбільших річок, назви морів; найбільших міст, орієнтуються в місці розташування України на карті.
- Діти знають назви предметів домашнього вжитку та побутової техніки, їх деталі, можуть самостійно пояснити способи застосування та безпечного поводження., групують предмети за різними ознаками. Дають розгорнуті відповіді.
- Діти залюбки розповідають на питання про народні обереги-символи (рушники, кольори на ньому); український національний одяг: вінок (квіти та стрічки); рослини-символи (калина, дуб, верба, барвінок), тощо. Правильно відповідають про їх значення.
- Правильно визначають діяльність учня, вчителя, мають уявлення про школу, володіють навичками монологічного мовлення.
- Діти знають основні правилам культури людських взаємин та спілкування зі старшими, дотримуються їх у своїй діяльності, зрідка своїх потребують підказок дорослого, що потрібно шанобливо ставиться до інших людей і дорослих і однолітків.
Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі»
Природничо-екологічна компетентність
- Діти мають уявлення про життя людей на планеті Земля. Знають, що вода буває прісна та солона, розрізнять стани води, знають у ній живуть живі істоти. Можуть пояснити, як надходить до осель, як впливає на вироблення енергії.
- Діти знають, що повітря навколо нас, ним дихає все живе. Розрізняють ознаки повітря, їх залежність від пори року. Діти розуміють, що вітер – це рух повітря, може бути різної сили – корисним чи завдавати шкоду.
- Мають уявлення що суша може бути різної форми (рівнини пагорби, яри, гори). Знають, що на суходолі люди будуть житло, обробляють грунт. що в надрах є корисні копалини.
- Цікавляться інформацією природничого характеру, мають бажання зрозуміти суть явищ, визначити взаємозв’язки.
- Діти самостійно навивають пори року та місяці . Розуміють причини природних явищ, називають їх, розрізняють та характеризують їх. Обізнані з правилами навиками безпечної поведінки.
- Діти знають та називають небезпечні явища природи: пожежа у природі, землетрус та виверження вулкану. Розуміють правила безпеки поводження з вогнем. Знають про небезпеку під час грози, граду, ожеледиці.
- Діти усвідомлюють, що рослини потребують світла, води, поживного ґрунту, що вони залежать від стану погоди. Діти помічають, чому та як відбуваються зміни в житті рослини відповідно до пір року.
- Діти розрізняють тварини за зовнішніми ознаками, можуть їх класифікувати самостійно. Відповідають чітко та впевнено.
- Діти чітко та впевнено розрізняють види птахів (дикі, осілі та перелітні), коментують зміни, що відбуваються з живими істотами в різні пори року.
- Діти знають про зміни, що відбуваються у тварин, птахів, комах у різні пори року. Діти дають правильні розгорнуті відповіді
- Діти орієнтуються в тому, що всесвіт, це безліч зірок, планет, називають деякі з них. Діти знають що Сонце – це джерело світла й тепла, а Місць супутник Землі, всі вони мають форму кулі та обертаються.
Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва»
Мистецько-творча компетентність
- Діти самостійно і правильно визначають жанри художнього твору (казка, оповідання, вірші, байка), можуть обґрунтувати свою відповідь.
- Діти знають назву та автора твору. Відповідають на запитання за змістом прочитаного, дають розгорнуті відповіді.
- Діти самостійно визначають ідею твору, аналізують та відповідно оцінюють характер та вчинки персонажів.
- Більшість дітей вміють виразно декламують вірші на пам’ять, можуть інтонаційно виразно передати настрій твору, знають назву і автора твору. Залюбки розказують скоромовки, лічили тощо.
- Діти розуміють і можуть самостійно правильно пояснити прихований зміст приказок та прислів’їв. Можуть аргументувати свою відповідь.
- Діти самостійно називають портрети відомих українських письменників, пригадують назви написаних ними творів, помиляються зрідка.
- Діти залюбки відтворюють зміст художнього твору, самостійно передають характери персонажів у театралізованих іграх за змістом знайомих художніх творів, інколи потребують підказок дорослого. Діти охоче виконують запропоновані ролі
- Діти на доступному рівні аналізують твори різних видів мистецтва, їх особливості, як спільні так і відмінні.
- Діти самостійно створюють власні художні образи в різних видах образотворчого мистецтва.
- Діти вміють за допомогою кольору, ліній, форми та композиції передавати емоційний стан, нескладні змістовні зв’язки між об’єктами. Хоча інколи припускають помилок пропорціях об’єктів.
- Більшість дітей виявляють ініціативу в музично-руховій та пісенній діяльності. Діти вміють співати злагоджено, правильно відтворюють у рухах ритмічні малюнки танцю, гри.
- Діти самостійно визначають жанр маршу, пісні, танцю, визначають особливості, розрізнять характери, співставляють між собою Впізнають мелодію знайомого музичного твору, називають улюблені музичні твори.
- Діти мають поняття про структуру музичного твору, самостійно розрізняють властивості звука (довгий-короткий, високий-низький, гучний-тихий).
- Діти співають не напружуючись, протягуючи довгі звуки, виразно природнім голосом, вимовляють чітко слова, прислухаються до музичного супроводу.
Освітній напрям «Гра дитини»
Ігрова компетентність
- Діти уміють експериментувати у предметному довкіллі. Виявляють елементи винахідництва, використовують предмети-замінники, проявляються експериментальні здібності. Уміють творчо відображати у грі діяльність та взаємини дорослих.
- Діти залюбки відображають навколишньою діяльністю, створюють роботу за власним задумом чи схемою, злагоджено діють з усіма учасниками. Вміють діяти послідовно.
- Знають та самостійно називають різні види іграшок. Дають повні, розгорнуті відповіді.
- Знають їх властивості. Самостійно групують предмети за різними ознаками.
- Діти самостійно визначають із сюжетом гри, виявляють самодіяльність на основі пригадування відомого.
- Діти під час гри відтворюють діяльність людини, норми поведінки. Також намагаються самостійно дотримуватися ігрового партнерства та рольових способів етикету спілкування у процесі гри.
- Діти свідомо ставляться до гри з однолітками, отримують радість та задоволення від гри. Діти можуть елементарно пояснити свої дії, висловити своє ставлення до гри з однолітками.
- Діти виявляють самодіяльність, ініціативність, вибудовують різні сюжети на основі пригадування відомого.
- Діти самостійно організовують спільну з однолітками діяльність, налагоджують взаємини.
Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
Сенсорно-пізнавальна компетентність
- Більшість дітей вміють самостійно порівнювати предмети за висотою, товщино, шириною, довжиною, але зрідка допускаються неточностей слів-термінів ознак величин. Діти знають, що таке сантиметр, кілограм та літр, оперують цими поняттями. Володіють навичками вимірювання.
- Діти самостійно класифікують за ознаками геометричні фігури, знають їх властивості (трикутник, чотирикутник, круг, квадрат, п’ятикутника та ромба, шестикутника). Діти називають елементи многокутника: сторони, вершина, кут.
- Діти правильно визначають розташування предмета на площині, проміжних напрямків (верхній лівий кут, правий нижній кут), зрідка помиляються.
- Діти орієнтуються у співвідношеннях одиниць часу та вміють користуватися календарем. Виявляють творчий підхід до виконання завдання.
Логіко-математична компетентність
- Діти володіють кількісною та порядковою лічбою в межах 10, утворюють нове число додаванням та відніманням попереднього, інколи припускаються помилок. Вміють самостійно порівнювати суміжні числа. Вживають терміни «попереднє», «наступне» число.
- Діти на достатньому рівні знають склад числа в межах 10, називають склад числа з пам’яті. заповнення карток на склад числа. Називають компоненти дії додавання «сума», «доданок».
- Діти вміють самостійно обчислювати приклади в межах 10 на додавання та віднімання.
- Діти самостійно складають та розв’язувати задачі на знаходження суми та залишку, на зменшення та збільшення числа на кілька одиниць.
Освітній напрям «Мовлення дитини»
Мовленнєва компетентність
- Діти правильно вживають наголос в окремих словах, вимовляють слова і фрази за допомогою наголосу, інтонації.
- Діти добре відчувають риму, залюбки самостійно добирають рими.
- Знають, розповідають скоромовки, загадки, приказки. Успішно виконують завдання, мають багатий лексичний запас. Вживають:
– слова-назви предметів, дій, ознак, властивостей;
– добирають синоніми, антоніми, омоніми, багатозначні слова.
- Діти правильно добирають слова-назви професій.
- Правильно вживають відповідні закінчення, легко відмінюють слова з різних предметних груп.
- Правильно вживають різні форми слів для назви різних об’єктів, пестливі суфікси.
- Діти правильно утворюють слова, узгоджують їх у роді, числі та відмінку.
- Самостійно складають речення різних типів.
- Активно спілкуються українською державною мовою, вільно користуються мовними формулами (привітання, прохання, вибачення). Розуміють, що в Україні українська мова є державною.
- Правильно, чітко вимовляють майже всі звуки української мови, активно використовують словниковий запас українською мовою.
- Слухають і вільно розуміють мовлення дорослих.
Комунікативна компетентність
- Уміють підтримувати розмову, будувати різні форми діалогу. Говорять чітко у звичному темпі з нормальною силою голосу.
- Діти вміють використовувати життєвий досвід на навички чемної повідки у спілкування з дітьми та людьми різного віку.
- Діти самостійно формулюють відповіді будують речення, творчо милять, мають багатий лексичний запас. Підтримують інтерес дітей до спілкування з однолітками в різних видах діяльності, самостійно налагоджувати взаємини з партнерами по грі.
- Самостійно складають перекази казок та оповідань, дають характеристику вчинків персонажів.
- Самостійно складають описові та сюжетні розповіді за дидактичними картинками, порівняльні описи двох іграшок.
- Діти виявляють словесну творчість: самостійно складають казки, короткі історії із введенням образів. Діти мають високий рівень словникового запасу.
- Самостійно складають описи-загадки, описують добре знайомі репродуктивні картини. Активно експериментують зі словом. Залюбки беруть участь у складанні колективного листа.







