Програмовий  зміст:  формувати  у  дітей  уявлення  про  важливу  роль  хліба  в  житті  кожної  людини,  дати  поняття  про  особливості  його  вирощування,  ознайомити  з  різновидами  хлібобулочних  виробів;  спонукати  дітей  виводити  моральне  правило  про  бережливе  відношення  до  хліба  та  повагу  до  праці  хлібороба  через  твір  В.О.Сухомлинського  «Хліб  –  то  праця  людська»;  розвивати  дрібну  моторику  пальців  під  час  ліплення  хлібобулочних  виробів.

Попередня  робота:  екскурсія  в  поле,  висівання  зерна  пшениці,  заучування  прислів’їв,  віршів  про  хліб,  розглядання  колосків,  знайомство  з  традиціями,  пов’язаних  із  хлібом,  читання  літературних  творів  про  хліб,  д/гра   «Від  зернини  до  короваю»,  викладання  площинного  зображення  колоска  зерном.

                                               Хід  заняття

         Вихователь.  Сьогодні  ми  з  вами  поведемо  дуже  цікаву  розмову,  про  те,  без  чого  не  можемо  обійтися  жодного  дня,  що  дає  нам  життя  і  наснагу,  здоров’я  і  силу.  А  про  що,  ви  дізнаєтеся,  коли  відгадаєте  загадку:

Виріс  у  полі,

На  добрій  землі

Місце  найкраще

Знайшов  на  столі

Що  це?   (Хліб)

Хліб  на  столі  –  велика  радість  людям.  Він  увібрав  у  себе  тепло  сонечка,  щедрість  матінки-землі.  Україну  називають  хлібним  краєм,  бо  українці  дуже  працьовитий  народ,  вміють  гарно  обробляти  землю  і  одержувати  хороші  врожаї  хліба.  За  давнім  звичаєм,  у  кожній  хаті,  мали  лежати  –  хліб,  сіль.  Хліб  –  то  багатство,  сіль  –  гостинність  і  щирість.  З  хлібом  пов’язано  багато  звичаїв,  традицій.  Розкажіть  про  них.

– Хлібом  і  сіллю  на  вишитому  рушнику  зустрічають  дорогих  гостей.

– Відзначають  весілля  з  хлібом,  сіллю  і  весільним  короваєм.

– Народжується  дитина,  приносять  у  дім  хліб  на  здоров’я  і  достаток.

– Виряджала  мати  сина  у  далеку  дорогу,  загортала  у  рушник  скибку  хліба.

Візьму  я  в  руки  хліб  духмяний,

Він  незвичайний,  він  святий,

Ввібрав  і  пісню,  й  працю  в  себе,

Цей  хліб  рум’яний  на  столі.

Вихователь.Ох  і  гарний  хліб.  Давайте,  затихнемо  на  хвилинку,  пригадаємо  його  запах.  Розкажіть,  який  хліб?  (Духмяний,  запашний,  гарний,  свіжий,  корисний,  смачний,  вітамінний,  апетитний.)  Хліб,  діти,  буває  різний.  Але  він,  обов’язково,  корисний  і  смачний.  В  ньому  є  вітамін  Б,  який  зміцнює  наш  організм,  покращує  травлення.  Скажіть,  а  з  чого  бере  початок  хліб?  (Із  зернини.)  Де  міститься  ця  зернина?  (В  колоску.)  Ось  ці  колоски  ми  принесли  з  поля,  коли  ходили  влітку  на  екскурсію.

– Із  зернини  пшениці,  який  виріс  колосок?  (Пшеничний.)  Покажіть  колосок  пшениці.

– Із  зернини  жита,  який  виріс  колосок?  (Пшеничний.)  Покажіть  колосок  жита.

– Які  колоски?  (Жовті,  колючі,  вусаті,  стиглі,  повні.)

– А  що  схожого  в  цих  рослин?  (У  них  плоди  –  зернята.)

– Як  називаються  рослини,  в  яких  плоди  зернята?  (Зернові.)

– Назвіть  зернові  рослини,  які  вирощують  для  виготовлення  хліба.

(Жито,  пшениця,  ячмінь,  овес.)

– Який  хліб  печуть  із  пшениці?  (Білий.)

– Який  хліб  печуть  із  жита?  (Чорний.)

Вихователь.  Перед  вами  лежать  сухарики  хліба.  Покажіть,  пшеничний  сухарик.  А,  тепер,  покажіть  житній  сухарик.  Посмакуйте  сухариками.

– Який  за  смаком  пшеничний  сухарик?  (Солодший.)

– Який  за  смаком  житній  сухарик?  (Кисліший.)

– Діти,  щоб  такі  колоски  в  полі  виросли,  щоб  спекти  такий  хліб,  треба  докласти  чимало  людської  праці.  Ми з  вами  помандруємо  з  маленьким  зернятком,  прослідкуємо,  яку  довгу  дорогу  доводиться  проходити  йому  від  зернини  до  хлібини.

– Погляньте,  уважно,  на  ілюстрації  і  розкажіть,  як  вирощують  хліб.

         Дидактична  гра  «Від  зернини  до  короваю»

(Діти  будують  розповідь  за  сюжетними  малюнками,  розміщеними  на  дошці.)

         Вихователь.Ось  такий  довгий  шлях  зернини  до  духмяної  паляниці.  З  малої  зернини,  із  колоска  завжди  починається  хліба  життя.

Давайте  ми  з  вами  перетворимося  в  зернята,  які  посіяли  у  полі.

Гра-релаксація  «Зернята»

         Ви  маленькі  зернята,  які  посіяли  в  землю…  Лежить  зернятко  в  м’якій,  пухкій  землі…  Почало  проростати…  Дощик  землю  поливав,  росток  підростав…  І  з’явились  перші  листочки…  А  з  них  повні,  гарні  колосочки…  До  сонечка  повернулись  і  сонечку  посміхнулись…  Вітер  колоски  хитає,  до  зернят  промовляє:  «Ви  повні  та  хороші,  буде  з  вас  урожай  хороший..!»

Вихователь.Багато  людей  докладають  свою  працю,  щоб  ми  їли  з  вами  смачний  хліб.

– Як  називають  людей,  що  вирощують  хліб?  (Хлібороби.)

– Назвіть  хліборобські  професії.  (Тракторист,  комбайнер,  шофер,  агроном,  механізатор.)

         – Як  ми  повинні  відноситися  до  їхньої  праці?  (З  повагою,  гордістю,  тому  що  їх  праця  нелегка.)

– А  як  ми  називаємо  людей  тієї  професії,  що  печуть  нам  хліб?  (Пекарі.)

         – Вони  нам  печуть  не  тільки  смачний  хліб.  У  нього  є  багато  родичів  –  солодких  і  здобних,  з  маком  та  повидлом.  Усі  вони  вам,  діти,  добре  знайомі,  бо  завжди  доречні  і  до  сніданку,  і  до  обіду,  і  до  вечері.

Дидактична  гра  «Борошняні  вироби»

(Діти  роздивляються  картинки  та  складають  описові  розповіді  про  хлібні  вироби.)

–  Це  –  батон.  Він  білий,  довгастий,  із  поперечними  смужками.

–  Це  –  калач.  Він  коричневий,  блискучий,  присипаний  маком.

– Це  –  рогалик.  Він  формою  схожий  на  місяць,  присипаний  цукровою  пудрою.  Рогалик  солодкий,  всередині  у  нього  повидло.

–  Це  –  коровай.  Він  святковий,  оздоблений  різними  візерунками  з  тіста.

– Які  ще  вироби  із  борошна  ви  любите?  (Пиріжки,  булочки,  вареники,  млинці,  галушки,  пампушки.)

– Назви  хлібобулочних  виробів  ви  знаєте,  а  тепер  ще  й  буквами  слова  викладіть.  (Діти  викладають  назви  хлібних  виробів  буквами  з  розрізної  каси.)

– Молодці,  малята,  я  зрозуміла,  що  ви  не  тільки  любите  хлібні  вироби,  а  й  цінуєте  їх.

– Пригадайте  мудрі  прислів’я  та  приказки,  які  підкреслюють  шанобливе  ставлення  до  хліба.

* Хліб  –  усьому  голова.

* Хліб  житній  –  батько  рідний,  гречана  каша  –  мати  наша.

* Без  хліба  –  нема  обіду.

* Хочеш  їсти  калачі,  не  лежи  на  печі.

* Землі  вклоняйся  низько,  до  хліба  будеш  близько.

Про  хліб  складено  багато  казок,  віршів,  оповідань.  Ми  з  вами  знайомилися  з  оповіданнями  В.О. Сухомлинського.

– Назвіть,  які  ви  знаєте  його  оповідання  і  казки?  (Діти  називають  оповідання  та  казки  В.О. Сухомлинського.)

– Сьогодні  ми  пригадаємо  оповідання  В.О. Сухомлинського  «Хліб  –  то  праця  людська».  Розгляньте  ілюстрації  і  скажіть:

– Для  чого  взяв  шматок  хліба  хлопчик?

– Що  звелів  зробити  хлопчику  дідусь?

– Як  хлопчик  виконав  заповіт  дідуся?

– Чому  навчає  нас  це  оповідання?

Вихователь.  Так,  діти,  кожного  разу,  коли  ви  берете  навіть  маленьку  скибку  запашного  хліба  в  руки,  пам’ятайте,  скільки  прикладено  тут  людської  праці.  Бережіть  навіть  маленьку  крихітку  хліба!

– Які  ми  знаємо  правила,  як  потрібно  відноситися  до  хліба,  які  б  стали  в  пригоді  хлопчику?

* Не  кидайся  хлібом,  він  святий.

* Якщо  людина  попросила  у  тебе  хліба  –  переламай  навпіл.

* Черствим  хлібом  можна  погодувати  –  тварин,  пташок.

* З  черствого  хліба  можна  зробити  грінки,  сухарики.

* Бережіть  хліб,  бо  він  –  головне  багатство  нашої  країни!

Вихователь.  До  нас,  сьогодні,  завітало  багато  людей.  Ми  з  вами  будемо  щедрими  господарями,  для  наших  гостей  спечемо  гарні  коровайчики,  які  прикрасимо  листочками,  квітами,  колосками.  (Виготовлення  коровайчиків  із  солоного  тіста.)

         Дуже  гарні  ваші  короваї,  ми  їх  поставимо  у  піч,  щоб  вони  спеклися.  А  щоб  краще  спеклися  короваї,  заспіваймо  промовлянку:

Я  печу,  печу,  печу

Гостям  всім  по  калачу,

Зверху  маком  притрушу,

В  піч  гарячу  посаджу.

Випікайтесь  калачі

У  натопленій  печі.

Будем  всіх  гостей  скликати,

Короваєм  пригощати!

  • Ох і  гарний  коровай!

Всі  разом:

Добра  всім  бажаємо,

За  добрим  звичаєм,

Короваєм  пригощаємо!