Впровадження інноваційних технологій в освітній процес ЗДО
ТЕХНОЛОГІЯ «ЛОГІЧНІ БЛОКИ ДЬЄНЕША»
Використання логічних блоків в іграх з дошкільниками дозволяє моделювати важливі поняття не лише математики, але й інформатики: алгоритми, кодування інформації, логічні операції; будувати висловлювання зі сполучниками “і”, “або”, часткою “не” та ін. Подібні ігри сприяють прискоренню процесу розвитку у дошкільнят найпростіших логічних структур мислення і математичних уявлень. З допомогою цих ігор діти успішно оволодівають надалі основами математики та інформатики.
Основна мета використання дидактичного матеріалу (по імені автора званого “блоки Дьєнеша”): навчити дошкільнят розв’язувати логічні задачі на розбиття за властивостями.
Основне вміння, необхідне для вирішення логічних завдань – це вміння виявляти в об’єктах різноманітні властивості, називати їх, адекватно позначати словом їх відсутність, абстрагувати й утримувати в пам’яті одне, одночасно два або три властивості, узагальнювати об’єкти по одній, двом або трьом, властивостями з урахуванням наявності або відсутності кожного.
Досвідом використання у роботі з дошкільниками логічних блоків Золтана Дьєнеша поділиться вихователь ЗДО Світлана ОРЕЛ.
ПАЛИЧКИ КЮІЗЕНЕРА
У всьому світі широко відомий дидактичний матеріал, розроблений бельгійським математиком X.Кюізенером. Він призначений для навчання математики та використовується педагогами різних країн у роботі з дітьми, починаючи з молодших груп дитячого садка і закінчуючи старшими класами школи. Палички Кюізенера називають ще кольоровими паличками, кольоровими числами, кольоровими лінієчками, рахунковими паличками.
Основні особливості цього дидактичного матеріалу – абстрактність, універсальність, висока ефективність. Палички Кюізенера найбільшою мірою відповідають монографічному методу навчання числу і рахунку. Числові фігури, кількісний склад числа з одиниць і менших чисел – ці незмінні атрибути монографічного методу, як, втім, і ідея автодидактизму, виявились цілком співзвучними сучасній дидактиці дитячого садка. Палички легко вписуються зараз у систему передматематичної підготовки дітей до школи як одна із сучасних технологій навчання.
Ефективне застосування паличок Кюізенера можливе в поєднанні з іншими посібниками, дидактичними матеріалами (наприклад, з логічними блоками), а також і самостійно. Палички, як і інші дидактичні засоби розвитку математичних уявлень у дітей, є одночасно знаряддями професійної праці педагога та інструментами навчально-пізнавальної діяльності дитини. Велика їх роль у реалізації принципу наочності, поданні складних абстрактних математичних понять у доступній дітям формі, в оволодінні способами дій, необхідних для виникнення у дітей елементарних математичних уявлень. Важливі вони для накопичення чуттєвого досвіду, поступового переходу від матеріального до матеріалізованого, від конкретного до абстрактного, для розвитку бажання оволодіти числом, лічбою, вимірюванням, простими обчисленнями, вирішення освітніх, виховних, розвивальних завдань і т. д.
Палички Кюізенера як дидактичний засіб в повній мірі відповідають специфіці та особливостям елементарних математичних уявлень, сформованих у дошкільнят, а також їх віковим можливостям, рівню розвитку дитячого мислення, в основному наочно-дієвого і наочно-образного. У мисленні дитини відбивається насамперед те, що спочатку відбувається в практичних діях з конкретними предметами. Робота з паличками дозволяє перевести практичні зовнішні дії у внутрішній план, створити повне, чітке і в той же час досить узагальнене уявлення про поняття. Виникнення уявлень як результат практичних дій дітей з предметами, виконання різноманітних практичних (матеріальних і матеріалізованих) операцій, що є основою для розумових дій, вироблення навичок лічби, вимірювання, обчислення створюють передумови для загального розумового і математичного розвитку дітей.
Досвідом використання у роботі з дошкільниками логічних блоків Золтана Дьєнеша поділиться вихователь ЗДО Світлана ОРЕЛ.
LEGO КОНСТРУЮВАННЯ
LEGO конструювання – продуктивна діяльність дошкільників, спрямована на отримання з окремих частин єдиного певного продукту (конструкцій і моделей з будівельного матеріалу і деталей конструкторів, виробів з паперу, картону, різного природного (мох, гілки, шишки, камені і т.п.) і непридатного матеріалу (картонні коробки, дерев’яні котушки, гумові шини, старі металеві речі тощо)). Під час конструювання у них формується здатність генерувати оригінальні ідеї, розвивається уява, творче мислення; діти вчаться бачити ціле раніше частин, знаходити декілька варіантів вирішення завдання, поєднувати між собою непоєднувані на перший погляд елементи, формувати зв’язки між елементами, що не мають нічого спільного.
Значні можливості для розвитку творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку містять конструктори. Дерев’яні, пластмасові, металеві, – вони зручні у використанні і дуже захоплюють дітей.
Досвідом використання у роботі з дошкільниками LEGO конструювання поділиться вихователь ЗДО Альона ГЛАЗКОВА.
МЕТОДИКА РОБОТИ З КАМІНЧИКАМИ “МАРБЛС”
Ігри з камінчиками Марблс – це фізичний і розумовий розвиток дитини. Малюків притягує усе таємниче, а камінчики мають якусь невідому енергетику. Дітям вони приносять радість і позитивно впливають на їх усебічний розвиток. В силу позитивних емоцій, супроводжуючих дій з камінцями, значно підвищується працездатність, знижується стомлюваність, що безперечно позитивно позначається на загальному стані здоров’я.
Досвідом використання у роботі з дошкільниками методики роботи з камінчиками “Марблс” поділиться вихователь ЗДО Тамара ГОНЧАРОВА.
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНІКИ “СЕНДПЛЕЙ”
Сендплей — є унікальним способом спілкування із світом і самим собою; способом зняття внутрішнього напруження і відкриття нових шляхів розвитку.
Сьогодні дуже популярним став метод sandplay, що з англійської дослівно означає «пісочна гра». Власне, це той метод, завдяки якому дитина з піску і невеличких фігурок будує свій індивідуальний і неповторний світ у мініатюрі. Граючись, вона виражає на піску те, що спонтанно виникає в її свідомості.
Розробником методу Sandplay (гра з піском) є Дора Калфф, учениця К.Г.Юнга і дослідниця культур Сходу. Вона також навчалась у англійського дитячого психотерапевта Маргарет Ловенфельд, яка у 1929р. запропонувала на терапевтичному сеансі дітям ящичок з піском, воду і мініатюрні іграшки. Ловенфельд називала це “технікою побудови світу”. Сьогодні сендплей є повноцінною психоаналітичною технікою, визнаною у всьому світі.
Досвідом використання у роботі з дошкільниками методики використання техніки “Сендплей” поділиться вихователь ЗДО Наталія СЛЄСАР.
Геоборд (математичний планшет) – цікаве розвиваюче заняття для малечі.
Математична дощечка (геоборд) може використовуватися не тільки для навчання лічби молодших школярів. Про самостійне виготовлення геобордів, способи використання в дитсадку ця презентація. Геоборд можна застосовувати не лише для логіко-математичного розвитку, адже це і дрібна моторика, мовлення для наймолодших, розвиток творчості і фантазії для середнього віку, самостійність і логічне мислення для старших дошкільників.
Досвідом використання у роботі з дошкільниками математичних дощечок “ГЕОБОРД” поділиться вихователь ЗДО Наталія СОБОДА.
Кільця Луллія – як засіб пізнавального розвитку
Кільця Луллія – це засіб багатофункціонального характеру, для виховання і розвитку дітей по всіх розділах програми. За допомогою цієї гри стало можливим збагатити умови для зростаючої ролі інтелектуального розвитку дитини і його пізнавальних інтересів.
Кільця Луллія – один із засобів розвитку інтелектуально творчих здібностей дітей, запропоноване авторами теорії розв’язання винахідницьких задач та розвитку творчої уяви для використання в дошкільних установах. Цей посібник вносить елемент гри в безпосередній освітню діяльність, а також допомагає підтримувати інтерес до досліджуваного матеріалу.
Досвідом використання у роботі з дошкільниками кілець ЛУЛЛІЯ поділиться вихователь ЗДО Світлана ПИРЛИК.